PBHU adalah perkhidmatan pungutan penghantaran bagasi/barangan/bungkusan yang disediakan oleh GNEX kepada jemaah haji & umrah Malaysia yang ingin membuat pengeposan bagasi/barangan/bungkusan dari hotel-hotel di Mekah & Madinah ke alamat penerima di Malaysia.
GNEX/GDEX akan memastikan bagasi/barangan/bungkusan diserahkan mengikut standard yang ditetapkan ke alamat penerima dalam tempoh 7 ke 14 hari bekerja dari tarikh pengeposan. Tempoh serahan tertakluk kepada jadual penerbangan dan sebarang urusan berkaitan pihak berkuasa Malaysia dan Arab Saudi serta poskod kawasan penerimaan. GDEX bertanggungjawab membuat serahan kepada alamat yang tertera di atas nota konsainan.
PBHU GNEX akan beroperasi tujuh hari seminggu iaitu pada hari Sabtu hingga Jumaat dari pukul 7.30 pagi hingga 11.30 malam, namun ianya tertakluk kepada keperluan & permintaan semasa Jemaah Malaysia. Operasi dihenti sementara selama 45 minit pada setiap solat fardhu.
PBHU mula beroperasi pada 1 Jan 2023.
Petugas PBHU GNEX beroperasi secara sepenuh masa secara temujanji di mana-mana hotel di Mekah/Madinah dengan menghubungi ditalian 055 4553 401 / 055 4553 446 untuk sebarang urusan pengeposan.
Tidak, kami menerima semua urusan pengeposan bagasi di Hotel-hotel Mekah/Madinah dan terbuka kepada semua Jemaah haji umrah dari mana-mana Syarikat pengendali pakej haji & umrah dan hotel-hotel berdekatan.
Penjualan kotak pelbagai saiz disediakan bagi memudahkan urusan pengeposan di kaunter.
GNEX/GDEX tidak menyediakan apa-apa perkhidmatan yang berkaitan dengan urusan penjualan dan penghantaran Air Zam-zam.
Terdapat 3 kaedah pembayaran iaitu:
Jemaah Malaysia tidak perlu risau untuk mengeluarkan wang simpanan atau memperuntukan wang khusus untuk menghantar item Bagasi Haji/Umrah kerana penerima di tanah air boleh membayar caj penghantaran sebelum serahan bagasi dilakukan oleh GDEX.
Penerima/pengirim perlu menelefon dan memaklumkan kepada Pusat Khidmat Pelanggan bagi tujuan serahan kali kedua atau ubah hala alamat penerima. Tindakan susulan akan dilakukan pada hari bekerja berikutnya dan tertakluk kepada budi bicara Pengurus Cawangan terlibat. Tiada caj tambahan dikenakan untuk perkhidmatan tambahan ini.
Pada setiap item pengeposan tercatat nombor rujukan kod bar bermula dengan MY12345678901. Semakan status serahan boleh dilakukan dengan melayari https://gdexpress.com/tracking/ dibawah sub tajuk Track A Shipment. Masukkan nombor rujukan tersebut untuk mengetahui maklumat status terkini.
Pembayaran pampasan oleh GDEX adalah tertakluk kepada RM200 per konsainan.
Ya, sekiranya berlaku kerosakan atau kehilangan kepada kandungan bagasi/barangan/bungkusan, pihak GNEX akan membayar ganti rugi berdasarkan kadar pampasan insuran yang dibeli atau nilai pampasan maksima RM1,000 per konsainan.
Semestinya ada. Pihak GNEX/GDEX ada menawarkan khidmat nilai tambah iaitu Insuran Bagasi Umrah pada kadar yang amat berpatutan dikenakan seperti di Lampiran 1.
Perlindungan insuran ini hanya terhad kepada Jemaah yang ingin membuat pengeposan ke Malaysia sahaja. Pembayaran tunai caj pengeposan dan premium insuran akan dikenakan kepada pengirim ketika pengeposan dilakukan.
GNEX/GDEX menghadkan kadar perlindungan sehingga SR3,000 dengan kadar premium sebanyak SR90 sahaja.
Bagasi/barangan/bungkusan yang telah diinsurankan akan melalui proses serahan yang sama dengan bagasi/barangan/bungkusan tidak diinsurankan iaitu serahan terus ke alamat penerima. Namun, GNEX/GDEX tidak bertanggungjawab ke atas sebarang kehilangan atau tiada penerimaan yang berlaku selepas serahan kepada alamat penerima yang ditulis oleh pengirim.
Pihak GNEX/GDEX akan memulangkan caj pengeposan sekiranya bagasi/barangan/bungkusan tersebut hilang sepenuhnya. Tiada pemulangan caj pengeposan sekiranya item tersebut sekadar mengalami kerosakan atau hilang sebahagian.
Sebarang tuntutan ganti rugi item normal dan insuran Bagasi Umrah yang mengalami kerosakan / kehilangan sebahagian / kehilangan sepenuhnya hanya boleh dituntut oleh
pengirim atau wakil yang dipersetujui secara bertulis oleh pengirim sahaja. Tuntutan ganti rugi adalah mengikut syarat berikut;
Semua tuntutan (kerosakan / kehilangan sebahagian / kehilangan sepenuhnya) perlu dikemukakan secara bertulis dengan mengisi xxxxxxxxx, disertakan salinan resit dan salinan pengesahan diri yang saholeh pengirim atau wakil yang dipersetujui secara bertulis oleh pengirim sahaja.
Kemukakan tuntutan ganti rugi yang telah lengkap kepada mana-mana Pejabat Cawangan GDEX berhampiran. Proses pembayaran pampasan akan mengambil tempoh 4 – 6 minggu bekerja selepas dokumen lengkap diterima oleh GDEX. Manakala proses bayaran pampasan untuk bagasi/barangan/bungkusan yang diinsurankan mengambil tempoh 10 – 12 minggu bekerja selepas dokumen lengkap diterima oleh GDEX.
GDEX akan menguruskan dokumentasi dan deklarasi perkastaman secara percuma. Sekiranya item tersebut dikenakan cukai, pihak Kastam melalui GDEX akan memaklumkan kepada penerima mengenai kadar cukai yang dikenakan. GDEX akan menguruskan pembayaran item bagasi yang dikenakan cukai oleh pihak Kastam dan bayaran tersebut kemudian akan dituntut dari pihak penerima semasa bayaran serahan bagasi dibuat.
Pihak GNEX/GDEX tidak bertanggungjawab ke atas sebarang kerugian yang dialami dari pengirim sekiranya pihak berkuasa merampas atau menahan bagasi yang mengandungi barang-barang larangan seperti yang telah dinyatakan.
Petugas PBHU akan memakai pakaian t-shirt/ jaket yang mempunyai logo GNEX, GDEX dan Mohsen Cargo Services.
Pelanggan di Malaysia boleh menghubungi Pusat Khidmat Pelanggan kami di talian +6011 23879855 atau 03-6419 5003 atau emel customerservice@gnex.com.my
Not all items can be couriered. Please ensure your item is safe to send. Items in the following categories can cause damage, loss, and harm. Please ensure that your item is safe to be delivered. Find out more.
Substances that can explode under defined conditions of dryness, flame, or heat
Substances susceptible to spontaneous combustion or will emit flammable gases when in contact with water
Substances that emit radioactive waves
Combustable gases in the presence of air or without any energy application
Substances that may cause explosion, fire, or damage to living tissue, resulting in chemical burns. Reacts with other substances to produce a highly exothermic reaction
May cause burns or destruction of living tissue upon contact with skin
Liquids with flash points of no more than 60ºC
May cause severe health risks or even death if ingested, including inhaling or delivery of substance into skin
Substances which present a danger or hazard during transport that is not covered by the 8 categories of dangerous goods
Dangerous Goods References
‘- Malaysian Civil Aviation Act 1969 No. 66 & 67
‘- Act 3 of Malaysian Civil Aviation Act 1969
‘- Regulation 188 (Penalty)
1st Offence:
Individual fine of RM50,000 and/or not more than 3 years imprisonment
Corporate fine: RM100,000
2nd Offence:
Individual fine of RM100,000 and/or not more than 3 years imprisonment
Corporate fine: RM150,000
‘- Malaysian Civil Aviation Act 1969 (Regulation No. 67) Carriage of Dangerous Goods
Servis GNEX
Info GNEX
No. 32-2, Jalan Medan Bukit Indah, Taman Bukit Indah, 68000 Ampang, Selangor Darul Ehsan.
© Copyright 2023 Design by Eminaza